Érdekes, egyben értékes kis cikk jelent meg a Törökszentmiklósi Kalendárium 2005-ös számában, „A Miklós Néptáncegyüttes 30 éve” címmel. A cikket Szalavári Anna Mária és Gaál András írta, akik 1987-től vezették, vezetik az együttest. A cikk bevezetőjében írják: „A megalakulás pontos idejére már igazából nem emlékszik senki, de a régi hivatalos iratokból, levelezésekből megállapítható, hogy a Bercsényi Miklós Gimnázium „Samu bácsi”, alias Tóth Sándor tanár úr vezette néptánc-szakköre volt az a bázis, amelyre 1975- től a Városi Művelődési Központ, majd később a helyi ÁFÉSZ által is támogatott városi színeket képviselő Miklós Néptáncegyüttes épült”. (Törökszentmiklósi Kalendárium 2005, 79. o.) Az alábbiakban szeretnék hozzájárulni ahhoz, hogy az együttes múltjáról alkotott képet pontosítsam, és egypár évvel előbbre vetítsem azt. A törökszentmiklósi gimnáziumban a néptáncegyüttes keletkezése 1947-re nyúlik vissza. Ekkor alakult meg az első iskolai tánc- csoport, ebben táncolt együtt Gomba Szabolcs, Hámori József, Külley Lívia, Somfai Irén, Tóth Sándor. Az együttesben a vezető neve nem ismert, de annyi bizonyos, hogy Molnár István „Magyar Néptánchagyományok” című könyvéből tanultak. Nem tudjuk milyen programmal, valószínűleg az akkori divatos színpadra állított műsorral szórakoztatták a közönséget. 1950-től már az egész országban nagy volt a felbuzdulás, főleg az Állami Népi Együttes és a Mojszejev együttes műsora láttán, de az ún. országos kultúr- versenyek is elkezdődtek. 1951-ben Tóth Sándor és Gomba Szabolcs Debrecenben folytatták tanulmányaikat, és ott az egyetemi néptáncegyüttesben táncoltak. Tóth Sándort Béres Andrással való kapcsolata alapvetően meghatározta abban, hogy a Debreceni Népi Együttesben (DNE) is táncolhatott. Itt kapta meg azt az indíttatást is, ami aztán egész életén végig kísérte: a néptánc szeretetét. Béres biztatására a Népművészeti Intézet által indított táncoktatói tanfolyamot is sikeresen elvégezte, és „C” kategóriás oklevelet szerzett. Az egyetem és a DNE mellett már tanítást is vállalt, első csoportja Ebesen volt, ahol a téesz tánccsoportját oktatta. (Télen néha szánkón hordták ki a faluba.) Béres András és a tanfolyam sok táncot és újdonságot jelentett a fiatal Tóth Samunak. Megtanulta a „Horto- bágyi pásztortáncokat,” az „Ajaki leánytánc”-ot, a „Bihari ugrós”-t és a „Háromugrós”-t. Ez utóbbi a Magyar Állami Népi Együttes nagy sikerszámának számított több évtizeden át. Visszaemlékezése szerint az újonnan felvett táncos fiúkat az idősebbek levizsgáztatták („beavatás”), elfenekelték őket, és eltáncoltattak velük egy leány táncot.
Az egyetem elvégzését követően a három hónapos katonai szolgálat után, Tóth Sándor 1955-ben visszakerült Törökszentmiklósra mint kémiatanár. Az ÁFÉSZ keretein belül azonnal egy gyermek- csoport megalakításába fogott. Szilágyi Lajosban, az ÁFÉSZ akkori elnökében segítőtársra talált. Szilágyi még ebben az évben 12.000 forintot – akkoriban egy pedagógus évi fizetésnek felelt meg – adott a kosztümök vásárlására. A tánccsoport először a DISZ (Demokratikus Ifjúsági Szövetség), majd 1957 után a KISZ keretén belül működött. Nyáron többször táboroztak (Alsóbélatelep), ahol tanultak és szórakoztak. Az ÁFÉSZ és a gimnázium közös csoportjában táncolt Csúz Imre, Gomba Levente, Papp Imre. Papp később Jászberénybe került, és ott 1971-ben a Jászsági Népi Együttes létrehozásánál tevékenykedett, velük szerzett később országos hírnevet. A csoport műsorszámai közül Béres András koreográfiája, a „Mikepércsi csárdás” ekkor már slágernek számított, amit természetesen Samu bácsi tanított be. A miklósi együttes országos versenyeken vett részt, sőt még Budapesten is szerepeltek. A fellépésekhez az ÁFÉSZ cigányzenekarát a táncegyüttes rendelkezésére bocsátották. (Ekkor már játszottak a fiatal Ökrös testvérek, Ökrös László és Ökrös Sándor.) A táncélet annyira fellendült, hogy Törökszentmiklóson 1958- ban már három együttes működött: a Mezőgazdasági Gépgyár, a Malom és az ÁFÉSZ-Gimnázium közös csoportja. Ezeket mind Tóth Sándor oktatta. Sőt, a környék csoportjainak (Tiszafüred, Mezőtúr, Szajol, Kisújszállás) létrehozásában is nagy szerepet játszott. Ahová csak hívták, és ha ideje engedte elment tanítani. Mint tanár, fizetése egy hónapra 1004 forint volt, de egy csoportért néha 500 forintot is kapott. Az 1960-as években az új gimnáziumi osztályokból Samu bácsi folyamatosan újjászervezte a néptáncegyüttest. 1963-64-től már a csoport tagja volt Bagdi Mária, Boda Imre, Csibi Ferenc, Czakó László, Skrám Katalin, Nagy Imre, Szilágyi László. Az együttes a környéken sokat szerepelt, és fellépett bemutatókon is, mint például a szolnoki „Verseghy Napok”-on folyó nagy versengésben. Más megyei diáknapokon is felléptek (pl. Eger, Gyula). A „Mikepércsi csárdás”-t kiegészítette a „Bihari kopogós” és a „Dobozi csárdás”. A szolnokiakkal majd később a jászberényiekkel versenyezni ebben az időben még igazi kihívásnak tűnt. A Tisza táncegyüttes azonban már kezdett országos hírűvé válni, és bár a törökszentmiklósi együttessel szemben szinte profinak lehetett mondani, ennek ellenére nem volt az. Ekkor már néha járt a „Tisza” vezetője Várhelyi Lajos (Kuka) Törökszentmiklósra oktatni, majd őt helyettese, Bede Ferenc követte. 1967-ben Tímár Sándor „Dunántúli ugrós”-t tanított az együttesnek, és a II. Országos Földművesszövetkezeti Néptáncfesztiválon az együttes ezzel a számmal helyezést ért el. Alkalmanként ha nem volt elegendő táncos fiú, Samu bácsi is beugrott helyettesíteni, de – elmondása szerint – „mindig csak a hátsó sorban, hogy ne vegyék észre”. Tatán például a gálatáncot ő tanította be 57 táncosnak, akik a „Jászkunsági gyerek vagyok” című dalra táncoltak. A nagy csoport leérettségizése után az 1968-ban indult c. osztályból tevődött ki Samu bácsi új tánccsoportjának magja és ő volt egyben az osztályfőnökünk is. Petrik László (beceneve Pisztráng), Zsigmond Margit és jómagam végigtáncoltuk a négy évet. Polgár István szintén táncos lett, ő a „b”-be járt, s vele együtt Nagy Erzsébet (Szöszi) is. Az „a”-sok közül Kocsi István táncolt velünk. Míg mi kezdők voltunk, addig a végzősök vitték az együttesben a prímet, a táncosok között Bihari Imre és Buczkó Julianna is ott volt. Az előbbi 1970-ben, Julianna 1971-ben végzett. Mi lassan vettük át a helyüket. Az 1970-es Ki-Mit-Tud? szolnoki döntőjén Bihari Imre még egy szólótánccal is indult, de a zsűri egy túrkevei táncost juttatott tovább. Emlékszem arra, hogy egyik próbánkon 1971 elején felbukkant Bihari, és mosolyogva nézte csetlő-botló táncolásunkat, de inkább a lányokat szemezgette - kiskatona volt már ekkor. A Samu bácsi vezette együttessel sokat próbáltunk, olykor a gimnázium zsibongójában is. Volt, hogy egy-egy szünetben is gyorsan el kellett járni Béres András még műsoron tartott koreográfiáját, a „Mikepércsi csárdás”-t, mert valamelyik bemutatóra készültünk. Általában azonban valamelyik tanteremben próbáltunk. Ha délután szülői értekezlet volt, vagy levelezős oktatás, ekkor Samu bácsi is beugrott közénk táncolni, a sok szülő meg csak állt és bámult bennünket, de inkább csak tanárunk karizmatikus egyéniségét csodálták. Samu bácsi jó vezető volt, s annak ellenére, hogy ekkorra már kezdett fáradékonnyá válni, arra törekedett, hogy valaki mindig jöjjön bennünket tanítani. 1968-69-ben még Skrám Katalin tudta vállalni a tánctanítást. Egy alkalommal Szolnokról Tímár Sándor is visszalátogatott felfrissíteni a dunántúli ugróst. Aztán az oktató Blahó Ferenc volt, aki egy ideig a Tisza táncegyüttesben is táncolt. A „Tisza” programjából betanította nekünk Vadasi Tibor vicces „Kimenő” című számát is öt főre. Táncospárom sokáig Csapó Ica volt. A Bercsényiben a tánccsoport és a tornászok között nagy volt a versengés, a tornatanárok nem nézték jó szemmel, hogy Samu bácsi keze alatt vannak a jó mozgású fiatalok. A Néptáncosok Kiskönyvtára c. sorozatból még megmaradtak a korábbi táncok: a „Cigándi csárdás,” Molnár István „Nagykónyi verbunk”-ja és Szász Béla „Gencsapáti verbunk”-ja is elkészült. (Ezeket a táncleírásokat még a Népművészeti majd Népművelési Intézet adta ki az 1950-es években.) Egy versenyen a Tisza táncegyüttes Náfrádi László 1958-ban kiadott könyvének „Pásztortánc”-át mutatta be nagy sikerrel, de ezt nekünk soha nem tanították be. Kevés volt a tanulható anyag – az 1960-as évek végén a Népművelési Intézet indított egy könyvsorozatot „Együtteseink műsorából” és mindenki ebből tanult. Ekkor még híre-hamva sem volt a csoportok táncgyűjtésének. Központilag, mindent felülről irányítottak, és a csoportok majdnem mindig ugyanazokkal a számokkal versenyeztek, a zsűri is mindig ugyanazokból tevődött ki. Mivel csak egy ruhánk volt, egy sárközi viselet-imitáció, amit örököltünk az első csoporttól, minden számot abban adtunk elő. A sok fellépésből az április 4-i, a május 1-i, és a november 7-i szereplések, vagy az ÁFÉSZ által szervezett ünnepségek maradtak emlékezetesek. Szokás szerint a május 1-i felvonuláson mindig menettáncot kellett előadnunk. A főutcán a betonon olykor bizony nagy hőségben is táncoltunk. Az idősebbektől úgy tanultuk, hogy az emelvény előtt elhaladva csárdásozni kell a „Szentmiklósi gyerek vagyok” című dalra, ami eredetileg a „Jászkunsági gyerek vagyok” c. népdal dallama volt. Ha fesztiválra mentünk a hétvégén, Samu bácsi a hétfői kémiaórán a néptáncosokat „megkímélte.” A próbákra a zenét egy ideig az 1966-ban érettségizett Csirmaz László szolgáltatta kitűnő zongorajátékával. (Ő később a Kölcsey Általános Iskola énektanára lett.) Az utazásokat sokszor a gimnázium és az ÁFÉSZ finanszírozta, a fellépésekhez a zenét a hagyománynak megfelelően az ÁFÉSZ cigányzenekara szolgáltatta. Az Ökrös László vezette kitűnő 4-5 tagú banda kísérte az együttest, ők egy ideig a pince borozóban játszottak, később szétszóródtak. (Ökrös Lászlóval valamikor az 1990-es évek elején találkoztam véletlenül, akkor egy budapesti étteremben – mint mondta – „bazsevált éhbérért”.)
Blahó Ferenc 1972-ig tanított bennünket, ebben az évben a „Verseghy Napok”-on az általa tanított számmal neveztünk be. Mivel azonban Szolnokra költözött tovább nem tudta vállalni a táncoktatást. Kár, hogy ezekből az évekből nem maradt fenn egyetlen egy filmfelvétel sem, csak egypár fénykép. Az 1972-es érettségi számunkra fellélegzés volt, alig vártuk a gimnázium befejezését, viszont ez az elválás a táncegyüttes elhalását is jelentette volna. Azonban az ÁFÉSZ és a Művelődési Ház közös megbeszélése folytán adódott egy új lehetőség, hogy folytassuk a táncot. Többen – Buczkó Julianna, Csapó Ica, Nagy Erzsébet, Petrik László, Polgár István, és én – elhatároztuk azt, hogy kitartunk, és a Művelődési Házban folytatjuk tovább a táncolást. Ezt megbeszéltük Samu bácsival is, aki ezt nem ellenezte, és azt sem, hogy a ruhákat és csizmákat magunkkal vigyük, így viszont ez a Bercsényi- ben a tánccsoport megszűnését jelentette.
Lelkesedésünk határtalan volt. A Művelődési Háznál – ami akkor még a parknál lévő épületben volt (a mai Rádió Szentmiklós épülete - a szerk.) - dolgozó Jakab Zoltánné (mindenki Juli nénije) is bekapcsolódott munkánkba, és bátorított bennünket. Igaz, ő inkább modern- és társastánc tanítással kereste kenyerét, de segítségével, és az ÁFÉSZ további támogatásával az együttes kezdett ismét talpra állni. Az elmentek helyére új tagok léptek, többször hirdettünk felvételt, és annak ellenére, hogy az érdeklődés minimális volt, egy páran (pl. Bódi Károly, Deli Dezső, Futás Ica, Fekete István, Polgár Anna) csatlakoztak hozzánk. Buczkó Julianna is segített az oktatásban, és vele kezdtem el a próbák vezetését, a táncok tanítását. Juli néni biztatására még egy területi néptáncoktatói tanfolyammal is próbálkoztunk. Ez Debrecenben volt, még mindig dr. Béres András (ekkor már neves néprajzkutató, a Debreceni Népi Együttes művészeti vezetője) irányításával. A körülményes utazgatás, és hétvégi programok azonban lehetetlenné tették a tanfolyam folytatását. Béres András biztatott, hogy a városunk környéki tanyavilág biztosan egy „aranybányája” a népzene- és néptánc-kutatásnak. Ekkor döntöttünk arról, hogy az együttest Miklós Néptáncegyüttesnek kereszteljük el, s 1973-ban már ezzel a névvel léptünk fel. A próbák sokasága nem volt hiábavaló, de a megyében a sok együttes igen nagy versenyt, kihívást jelentett. Ruháink nem voltak, jó zene sem akadt, és ekkor már Budapestről kezdett szivárogni az autentikus táncházmozgalom, ami más követelményeket jelentett. Jómagam a Tisza táncegyüttesbe is bekerültem, és megpróbáltam - sikertelenül - valamit átültetni a Miklós együttesbe. Az új „szellemiség” - ha egyáltalán lehet ezt annak nevezni - az jelentette, hogy készültünk a területi néptáncversenyekre, és a nagy megmérettetésre: a minősítésre. Erre nem akartunk régi számokkal benevezni, így két új számot próbáltunk meg saját magunk koreografálni. Egy huszártáncot, és egy alföldi pásztortáncoknak nevezett táncszvitet. (Mindkettőben magamra vállaltam a szólótáncot.) Az előbbinek alapját Molnár István „Huszárverbunk”-ja, és a Tisza táncegyüttes huszártánca adta, amit Kodály Zoltán Háry János intermezzójára táncoltak, de én nem ilyet szerettem volna. Sajnos, a nagykunsági verbuváláshoz ekkor még csak történeti leírások (pl. Szűcs Sándor) kapcsolódtak, amiket alig ismertem. A pásztortánchoz az adta a segítséget, hogy a „Tisza” vezetőjével, Várhelyi Lajossal és több táncossal részt vehettem egy gyűjtőúton a Nagykunságban. Az alföldi szvithez az énekeket és dallamokat magam szedegettem össze, volt közte ismert miklósi, de Kengyelen, Szenttamáson és Kuncsorbán hallott népdalok is („Új a csizmám, a szögre van felakasztva,” „Kisújszállás körül van ibolyával,” „Nagykunsági hármashatár”, „Túr a disznó,” stb.). Kisgyerekkoromban többször Kengyelen nyaraltam keresztanyáméknál, és ott igen eleven volt még a valamikori uradalmi cselédek, napszámosok zenefolklórja. Szenttamásra kijártunk néha lovagolni is és ott egy-két idősebb csikós és lovász fütyülgetett, nótázott. Ezeket a dalokat elfütyültem Ökrös Lászlóéknak, ők lassan, de megértették, és - becsületükre legyen mondva - meg is tanulták a zeneszámokat. A próbák intenzitása fokozódott, és az együttes kezdett összeforrni. Az egyik próbánkról még a Szolnok Megyei Néplap is tudósított.
A minősítőn azonban nem sikerült semmi, annak ellenére, hogy mindenki derekasan helytállt (a kosztümöket még Budapestről béreltük igen drágán). A zsűri (Osskó Endréné és Olsvai Imre neve rémlik fel a zsűritagok közül) egyértelműen művinek nevezte a számokat azt hangsúlyozva, hogy az együttes rossz utakon jár. (Nem árt megjegyezni azt, hogy a Tisza táncegyüttes feldolgozta a nagykunsági pásztortáncokat az 1974-es zalaegerszegi kamaratáncfesztiválra, ahol még csak helyezést sem kaptak érte.) Azt is a szemünkre hányták, hogy a Miklós együttesben miért cigánybanda, és nem citerazenekar – melynek divatja ekkor kezdődött el – szolgáltatta a zenét. Értetlenkedve hallgattuk a kritikát, hisz a környéken nemcsak jó cigánybandák muzsikáltak bálokon és lakodalmakban, hanem rezesbandák is. Mi lett volna ha rezesbandával lépünk fel? De valóban igaz volt az, hogy 1974-re tényleg már más szelek fújtak, Szolnokon ekkor már a budapestiek szervezték a táncházat, és mindenki csodálkozva leste az erdélyi táncokat. 1974 nyaráig még működtünk és szerepeltünk, de ezután otthagytam Törökszentmiklóst és külföldre távoztam. A Miklós Néptáncegyüttest Petrik Lászlóék vették át és vitték tovább. Röviden ennyit tudok itt lejegyezni a miklósi néptáncegyüttesek múltjából, a gimnázium, az ÁFÉSZ és az akkori Művelődési Ház gyümölcsöző viszonyáról. Néhány fénykép bizonyítja azt, hogy az 1950-es évek közepétől tartott egy táncmozgalom, amit Tóth Samu bácsinak köszönhettünk. A hatvanas évek közepétől a hetvenes évek közepéig egy meghatározó generáció maradt együtt, akik egy- másnak adták át – szó szerint – a ruhát és a csizmát. Mi 1968-tól 1974-ig maradtunk együtt egy csoportként, és szabadidőnket feláldozva vittük tovább azt, amit Tóth Sándor Samu bácsi kezdett el még, mint gimnazista diák. Az 1931-es születésű és aranydiplomás pedagógusnak ezért örök hálával tartozik az a több ezer törökszentmiklósi és környékbeli ember, akiknek életében a néptánc szerepet játszott az 1940-es évektől. A cikk megírásához nyújtott segítségükért köszönettel tartozom Boda Imrének, Papp Imrének, Tóth Sándor Samu bácsinak és Zsigmond Margitnak.
dr. Kürti László
A cikk szerzője táncospárjával Csapó Icával egy 1969-ben készült felvételen. (Ezen írás kiegészíti, helyesbíti illetve pontosítja a 2005-ös Törökszentmiklósi Kalendáriumban megjelent A Miklós Néptáncegyüttes 30 éve című visszatekintést. - a szerk.)